BLOGG-FLYTT

 


Tisdag v 21

Ja igårkväll tror jag att jag fick mitt värsta blodtrycksfall någonsin. Jag svimmade inte, men nära på kändes det som, jag blev rejält yr när jag låg i soffan och efter bara ca en halv minut så kräktes jag. Sen var det rätt snurrigt tills jag somnade. Obehagligt trots att jag vet att det inte är farligt.....
 
Så nu på morgonen tog jag en bra frukost och sitter fortfarande kvar i soffan framför nyhetsmorgon och tar det lugnt. Har läkartid på torsdag morgon så tänkte be de kolla blodtrycket då också bara så jag vet om jag hamnat ännu lägre. När jag var in på akuten hade jag normalt övertryck men låg på 50 i undertryck. 
 
Köpte messmör igår och ååh va gott de va på fiberrost!! Mums! Och så en apelsin för lite c-vitamin, ekologisk såklart, och ett glas äppeljuice :) och kosttillskott gravid från apoteket.
Fint sällskap till det också ;)
 
 
 


Elodie Details - önskelista.....

Här är en liten "önskelista" till pyret med grejer från Elodie Details som jag tycker hemskt mycket om!
 
 
Nappar HÄR // Napphållare HÄR
"Moon balloon"
 
Haklapp "Moon balloon" HÄR
 
Bomullsfilt HÄR
"Graphic devotion"
 
Skötväska HÄR
"Graphic devotion"
 
Förvaringskorg "marble grey"  HÄR // Filt med luftballonger HÄR
 
Förvaringskorg "Graphic grace" HÄR
 
 


Mini Rodini

För mig som älskar delfiner... ååååh vill verkligen ha dessa till pyret!
 
http://www.minirodini.com/sv/shop/baby/mini-rodini-dolphin-print-shortsleeve-body-blue
 
http://www.babyshop.se/dolphin-sp-wrap-body/p/86017?brandpage=302
 
 


I Segersjö :)

Igår kom jag ner hit till mina föräldrar utanför Örebro. Det blev en lugn kväll och jag gick och la mig rätt tidigt, det var lite slitsamt för fogarna att sitta på hårda tågsäten så många timmar....
Men jag blir väl omhändertagen här :) 
jag sover i lilla gästrummet på nedervåningen som är ganska nyrenoverat, jättemysigt i lantlig lite shabby-stil. Så här trivs man och framförallt eftersom katten Linus valt att spendera sina nätter hos mig! :) 
 
idag fixade mamma frukost; bakade scones som vi sen hade fikonmarmelad och ost på, mums!!
sen tog vi det lugnt några timmar på förmiddagen innan vi gjorde oss iordning för shoppingrunda på Mariebergs köpcentrum och galleria. Vi började med babyproffsen där jag gjorde världens fynd! Rätt innanför dörren hade de en rea-hörna, och där står ett ensamt babyskydd, ett Emmaljunga first class 0+ med en 50% skylt på! i samma färg som vår barnvagn :) bara att slå till, 1000 kr kostade det efter avdragen rabatt. Jag och Kalle har pratat om att just babyskydd vill vi inte köpa begagnat, då vi vill vara hundra på att det inte är krockat eller så. så detta blev ju helt perfekt, det var meningen :)
Här är ett klipp om babyskyddet: http://youtu.be/hWeu2GWdyro
 
vi gick sedan runt en del i gallerian och jag fastnade som vanligt inne på kappahl vid deras Newbie-kollektion. Hittade en rabattkupong i plånkan också. Det blev en kofta och ett par byxor :)
 
 


Till pyret

Sitter här hemma och skriver listor på saker vi måste (?) köpa innan pyret kommer. Jag är en sån som vill vara ute i god tid, då jag förstått att orken för detta kanske inte riktigt finns mot slutet :) Hjälp oss gärna om vi missat något eller skrivit upp något som är helt onödigt! Jag kommer fylla på denna lista ju mer jag kommer på......
Den är anpassad efter ett sommarbarn eftersom pyret kommer komma i slutet av juli, så en hel del vintergrejer kommer det kompletteras med, dock senare.
 
 
Till spjälsängen
  • Spjälskydd
  • Tvättbar madrass
  • Ergonomisk platt kudde
  • Täcke 
  • Minst två underlakan 
  • Minst två påslakan
  • Fyra örngott
  • Bomullsfilt
  • Hängmobil
 
Till barnvagnen
  • Mjuk madrass (finns redan i vår vagn)
  • Lakan i bomull (hade tänk plastfrotté först men det andas inte)
  • Täcke anpassat till barnvagn
  • Ergonomisk kudde anpassad till barnvagn
  • Örngott + påslakan
  • Solskydd med bra UV-skydd
  • (Till vintern: åkpåse + fårskinn)
  • (Regnskydd + myggnät har vi redan)
 
Till skötbordet:
  •  Skötbädd
  • Blöjor
  • Tvättlappar
  • Bunke/skål att kunna ha vatten i
  • Våtservetter
  • Bomullsrondeller
  • Frottéhanddukar
  • Bomullspinnar (till naveln innan den läkt)
  • Blöjhink med påsar
  • Hängmobil
  • Salvor mot irriterad hud - t ex bepanthen och zinksalva
  • Babyolja
  • Badbalja
  • Snorsug
  • Termometer
  • Pysventil
  • Badtermometer
  • Alvedon?
 
Till skötväskan:
  • Blöjor
  • Våtservetter
  • En tunn skötbädd
  • Små plastpåsar (till använda blöjor)
  • Pappersnäsdukar/mjukt hushållspapper
  • Salva för irriterad hud
  • Små frottéhanddukar
  • Extra klädombyten x2
  • Extra nappar
  • Leksak
 
Klädes-plagg
  • Omlottbodies (ca 6 st)
  • Mössa 
  • Pyjamaser (ca 5 st)
  • Byxor (ca 4 st)
  • Strumpor (ca 3 par)
  • Tjocktröjor
  • Ytterkläder (som kan behövas under sommaren)
 
Övrigt
  • Babyskydd
  • Babynest
  • Bärsjal
 
Amning
  • Amnings-BHar
  • Amningsinlägg
  • Bröstvårte-salva
  • Amningskudde
  • Amningsnapp
  • (Och ifall att; flaska med napp + ersättning)
  • Elektrisk bröstpump
 
Detta är så långt vi kommit hittillls, hjälp oss som sagt gärna!
 


Vecka 20!

Idag välkomnar vi vecka 20!
Äntligen är vi alldeles snart halvvägs. Tiden har gått snabbt men ändå så långsamt. Jag är inte en av dom som tycker det är fantastiskt att vara gravid (även om det såklart har sina magiska stunder) så jag längtar verkligen tills pyret anländer och vi kan få börja leva som småbarnsföräldrar! :)
 
Här är magen vecka 20 (19+0):
 
 
 
 
 
Obs på att magen är (eller iaf känns) extra spänd såhär på kvällen. Spelar ingen roll om jag ätit mycket, den blir liksom "hård" och vill puta ut extra mycket den här tiden på dygnet!
 


10000 olika produkter....

...finns det som riktar sig till oss gravida. Massor med olika krämer och oljor som ska förebygga bristningar till exempel! Jag var helt inne från början på att kosta på mig någon riktigt dyr produkt för bristningar vill jag ju inte ha... tills jag fick lära mig att den största anledningen till att man får bristningar är hormonell och därmed individuellt :) Så jag smörjer mig med min vanliga lotion som jag tycker om och som håller huden mjuk och återfuktad (blir lätt torr nu vilket gör att det kliar..) och samma grejer till håret som vanligt. Det funkar bra för mig. Däremot har jag blivit extremt torr i ansiktet och flagnar hela tiden, så jag använder nuxe olja både morgon och kväll och använder i övrigt tvätt och ansiktskräm från neutrogena. Känns helt okej. Får skrubba lite försiktigt någon gång i veckan, är jag på frasvåffel-ansiktet för ofta med skrubb svider det och jag blir alldeles röd...
 
Bodylotion från Biotherm "oil therapy" (köpt på tax free vilket är rätt rejält mycket billigare än på t ex kicks),
 
och till håret Sachajuan "leave in cnditioner" och Tresemmé "Keratin smooth".
 
 
Jag gör det inte krångligare än så :)
 


Unnar mig....

Efter jag o Kalle varit på RUL idag mötte jag upp Johanna på stan. Vi fikade och shoppade lite och jag skämde bort mig själv inne på Kicks! Det får man faktiskt göra som gravid :) Köpte en ny foundation och fotcreme från Clarins och fick då en nessecär med mer produkter som gåva. Härligt med lite lyx till sig själv!
Till veckan kommer Kalles föräldrar hem från Thailand och då blir det ännu lite mera ta-hand-om-sig-själv grejer som jag beställt från tax free.... :)
 
 
 
 
 
 


RUL

Idag har vi varit på rutinultraljud. Kan inte beskriva hur fantastiskt det var att se vårt pyre på skärmen! Som världens bästa biofilm :) Hjärtat slog så fint, den sprattlade och levde om och smaskade på fingrarna. Såg ut som att den låg och pratade med sig själv :) Har svävat som på moln resten av dagen!!!
Vi fick nytt datum, två dagar tidigare. BF är nu 23 juli! Vi längtar efter dig pyret <3
 
 
 
 


Hopptävling på Ås Ridskola

Idag åkte jag och Kalle till Ås Ridskola på förmiddagen för att titta när Emilia tävlade hoppning på Mingla! 
Under uppvärmningen fick hon byta sadel tre gånger då alla gled fram otroligt mycket, till slut lessnade Emilia och satt upp barbacka! Hon red alltså hela banan utan sadel och med bettlöst träns. Modigt! Och bra gick det, felfri runda och rosett, duktiga :) De sänkte hindrena då hon skulle rida utan sadel, men kollar man på framförallt en av bilderna så ser det inte ut att vara några problem för dessa två att hoppa rätt högt!!!
 
(Jag tycker det är jättesvårt att få till bra bilder inne i ridhus - så har någon några tips på inställningar eller utrustning som passar detta hjälp mig gärna...)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och så blev det några bilder på Mia och hennes favorit Tiana:
 
 
 
 
 


Ett litet besök på sjukan

Vid 15-tiden idag var det som om någon stack en kniv rätt in i nedre delen av magen på mig. Självklart blev jag rädd för jag kände att något inte var som det skulle, jag fick nästan känslan av något som "gick sönder". Ringde Kalle, han slutade precis jobbet och åkte direkt hem och struntade i träningen.
Jag ringde MVC i Brunflo, som just idag var stängt hela dagen.. typiskt! Ringde 1177, blev vidarekopplad till en sjuksköterska på gyn som sa att det var bäst att åka in på akuten. 
Jaha. Det som är så roligt och går så fort. Men vad gör vi inte för vårt pyre! 
Blodprover och UVI-prov såg bra ut, jag undersöktes och ömmade ordentligt på urinblåsan men varför jag gjorde det gick inte att svara på. Ska lämna ett nytt urinprov på HC i Brunflo imorgon för att vara på den säkra sidan angående det. Sen så fick vi även se en tjuvkik på UL, och bebisen mår bra, har två ben, två armar och ett bultande hjärta, fantastiskt <3 Och det var bara en!!! (tack o lov...)
 
Jag blev hemskickad efter nästan tre timmar, snabbt ändå måste jag säga. Känns både lite konstigt att bli hemskickad trots magsmärtan men lugnande att bebben mår bra. Nåja hoppas det ger med sig och blir det värre är det bara åka in igen. 
 
Hejhopp :)


Vagnköp

Vi har funderat lite på hur vi ska göra med vagn. Vi åkte till Lekia för några veckor sedan och provade, jämförde och diskuterade.... tog mycket hjälp av säljaren då vi ju faktiskt är heeelt nybörjare på detta! Vad ska man titta på? Vad behöver vi? Vad har vi för behov?
Helt klart var att Brio Go Next som jag spanat in sedan tidigare inte var vad vi söker, utan vi blev väldigt förtjusta i Emmaljungas city cross. Framförallt med tanke på fyra stora fasta hjul, vi bor ju trots allt inte i stan utan mer ut på landet och det kommer köras i snö, på grusvägar och en hel del uppe i stallet. Så små svängbara framhjul känns inte aktuellt alls, även om det förmodligen är smidigare i stan. Men vi är ju inte där så ofta iallafall ;)
 
Med de tillbehör vi behöver (läs: jag vill ha) så skulle det allt som allt gå på cirka 13 tusen. Vi viiiill haaa men samtidigt vill vi kunna lägga pengarna på andra roliga saker! Så vi började hålla utkik efter begagnade vagnar (ofta är de ju inte ens avända under särkilt lång tid), och vi hittade denna Emmaljunga city cross, uthämtad för några år sedan, med liggdel, sittdel, åkpåse, ståbräda, myggnät och regnskydd. För 10 tusen kr mindre! Taget!
 
 
 
 
 
 
Får hjälp av min snälla moster Lotta (tack tack tack!!) att möta upp och köpa den åt oss i Jönköping, och så längtar jag tills vi får hem den :)
 


Min fina, fina Stjarni

 
 
 
 


vecka 17

Idag gick vi in i vecka 17, men förhoppningsvis kommer ultraljudet att visa att det är längre gånget än så (hoppas hoppas hoppas!). 
Jag vill att våren ska komma nu, så jag slipper köpa nya kläder för ALLA årstider ;) det är inte mycket i min garderob som går på längre. Byxor är heeelt omöjliga att knäppa sen veckor tillbaka, tröjor är korta o tajta och mina BH:ar ser lite ut som skämt.... måste köpa mer gravidkläder men det är inte gratis att fylla upp en helt ny garderob! Men roligt att shoppa nytt ;)